Back to top

Driftstörningar och uppdaterad driftinformation om bredband och TV

När ens internet går ner vill man snabbt kunna få reda på vad som orsakat problemet och när uppkopplingen till internet kommer vara igång igen. Här går vi igenom allt du behöver veta om driftstörningar samt tillhandahåller direktlänkar till de flesta internetleverantörers sidor om deras aktuella driftinformation.

Driftstörningar

Driftstörningar är ett övergripande begrepp för händelser (antingen oväntade eller planerade) som påverkar driften och funktionen av bredbandsnätet vilket resulterar i problem med bredband, TV eller telefoni.

Driftstörningar kan påverka samtliga typer av bredband oavsett om du använder bredband via fiber, ADSL, bredband via kabel-tv eller mobilt bredband. Vid ett eventuellt driftstopp, ska du alltid först och främst kontakta din internetleverantör, oavsett om du har bredbandet via ett stadsnät eller direkt via en operatör.

Jämför våra Billiga Bredband

Aktuella driftstörningar för operatörer

Nedan hittar du länkar till respektive internetleverantörs sida om driftstörningar i deras nät. Överlag är operatörerna duktiga på att hålla denna information uppdaterad och aktuell, samt att informera om planerade störningar eller avbrott i deras tjänster för bredband, TV eller IP-telefoni.

Driftstörningar hos nätägare, kommunikationsoperatörer och stadsnät

Kommunikationsoperatörer tillhandahåller en öppen teknisk plattform för tjänsteleverantörer, så att de kan få likvärdig nätåtkomst. Deras huvudsakliga uppgift är att fungera som en neutral part, garanterande möjligheten för trafikflöde på nätet.

Ett stadsnät är en typ av bredbandsnätverk som vanligtvis är begränsat geografiskt till en eller flera kommuner. Målet med att skapa ett sådant nätverk är att tillhandahålla en operatörsneutral telekommunikationsinfrastruktur som är tillgänglig för alla aktörer.

Jämför våra Billiga Bredband

Driftstörningar – vanliga orsaker

Operatörernas nät utsätts dagligen för många påfrestningar som kan leda till driftstörningar. En driftstörning kan uppstå av en mängd olika skäl, både pga yttre påverkan men även internt då någon del av infrastrukturen fallerar. Här är några av de mest frekventa orsakerna:

  1. Strömavbrott – en del av operatörens nät saknar elektricitet.
  2. Kabelskador – en kabel kan ha fått skador vid grävarbeten eller på annat sätt blivit förstörd.
  3. Hårdvaruproblem – En del av den tekniska utrustningen är trasig och behöver bytas ut.
  4. Oväder – yttre påverkan från vädrets makter kan orsaka driftstörningar i den tekniska infrastrukturen.

Hur lång tid det tar att rätta till en driftstörning varierar beroende på vad orsaken till problemet är. Operatörerna har driftenheter som säkerställer att deras ambulerande tekniker så snabbt som möjligt skickas ut för att lösa eventuella problem när dessa rapporteras in.

Avbrottsersättning vid driftstörning

Om ditt bredband slutar fungera på grund av ett avbrott eller något annat fel, har du under vissa omständigheter rätt att kräva en prissänkning. Detta gäller oftast under förutsättning att tjänsten har varit otillgänglig eller oanvändbar ett visst antal dagar på grund av en störning eller avbrott som internetleverantören är ansvarig för. I vissa fall så har internetleverantörerna även andra sätt att kompensera sina användare. Exempelvis så erbjuder Telia dig som TV-kund möjligheten att alltid kunna se dina kanaler i Telia Play, även om det skulle vara en störning på TV-tjänsten. De har även en så kallad surfgaranti, som innebär att du får låna ett mobilt bredband laddat med 300 GB surf, alternativt så laddar de upp familjens mobilabonnemang med 50 GB surf var.

Som med de flesta tjänster så har även internetleverantörer olika ansvarsfriskrivningar i sina allmänna villkor, vilket kan minska chanserna till ersättning. Därför bör du kontrollera din internetleverantörs villkor innan du tar kontakt med dem för att begära en prissänkning.

Rätt till ersättning och prissänkning

I de fall du har rätt till ersättning så baseras denna ofta på avbrottets varaktighet i antal dygn. Tänk dock på att detta gäller från det att anmälan inkommit till internetleverantörens kundtjänst och till och med att felet avhjälpts.

När har man inte rätt till ersättning?

Skulle den underliggande orsaken till störningen eller felet ligga utanför din internetleverantörs ansvarsområde, exempelvis ett fel i fastighetsnätet eller accessnätet som ansluter till byggnaden, har du vanligtvis inte rätt till någon form av ersättning eller kompensation. Oftast får du ej heller någon ersättning för indirekt skada, vilket fastställdes i följande dom ARN 2020-13336 från Allmänna reklamationsnämnden.

”ARN bedömde att operatören varit ansvarig för avtalsbrottet samt att avtalsvillkoren medgav prisavdrag för avbrott räknat i dygn, men att villkoren inte medgav rätt till ersättning för indirekt skada förutom vid grov vårdslöshet eller uppsåt från operatörens sida. ARN bedömde att dessa villkor i sig inte var oskäliga.” Källa: Allmänna reklamationsnämnden (2020).

Rätt till uppsägning av avtal vid avbrott av tjänst

För att du ska kunna häva avtalet på grund av ett fel i tjänsten, krävs det att tjänstens huvudsyfte i stort sett har fallerat och att operatören har förstått detta eller borde ha förstått det. Om tjänstens syfte anses ha misslyckats eller inte uppfyllts, kan det till exempel innebära att felet gör tjänsten nästan oanvändbar, eller att resultatet är så dåligt eller skiljer sig så mycket från vad som avtalades att tjänsten i princip är värdelös för dig. Frågan om tjänstens syfte har fallerat bör bedömas utifrån din ståndpunkt.

Om tjänsten inte levereras av operatören inom den avtalade tiden och förseningen inte är ditt fel, kan du också ha rätt att upphäva avtalet.

Problem med uppkopplingen utan rapporterade driftstörningar

Upplever du problem med din internetuppkoppling fastän det inte är inrapporterat några driftstörningar för din nätleverantör, så beror detta förmodligen på din egen konfiguration eller utrustning i hemmet.

Börja med att kontrollera så att alla enheter har ström och att samtliga inkopplingar av kablar är korrekta. Om detta inte löser problemet så rekommenderas det att man startar om mediaomvandlare, router, tv-box och andra komponenter som är en del av din internetuppkoppling. Glöm inte eventuella WiFi-förstärkare eller enheter i mesh-nätverk. Se till att enheterna är utan ström i 20-30 sekunder innan du kopplar in dem igen.

Jämför våra Billiga Bredband