När ens internet går ner vill man snabbt kunna få reda på vad som orsakat problemet och när uppkopplingen till internet kommer vara igång igen. Här går vi igenom allt du behöver veta om driftstörningar samt tillhandahåller direktlänkar till de flesta internetleverantörers sidor om deras aktuella driftinformation.
Driftstörningar
Driftstörningar är ett övergripande begrepp för händelser (antingen oväntade eller planerade) som påverkar driften och funktionen av bredbandsnätet vilket resulterar i problem med bredband, TV eller telefoni.
Driftstörningar kan påverka samtliga typer av bredband oavsett om du använder bredband via fiber, ADSL, bredband via kabel-tv eller mobilt bredband. Vid ett eventuellt driftstopp, ska du alltid först och främst kontakta din internetleverantör, oavsett om du har bredbandet via ett stadsnät eller direkt via en operatör.
Aktuella driftstörningar för operatörer
Nedan hittar du länkar till respektive internetleverantörs sida om driftstörningar i deras nät. Överlag är operatörerna duktiga på att hålla denna information uppdaterad och aktuell, samt att informera om planerade störningar eller avbrott i deras tjänster för bredband, TV eller IP-telefoni.
-
Aardnet driftstörning
Är du kund hos Aardnet och får problem med bredbandsuppkopplingen, så har de ingen specifik driftstörningssida utan du får kontakta Aardnet direkt via deras support.
-
Allente driftstörning
Här kan du läsa mer gällande driftstörningar hos Allente.
-
Ansluten driftstörning
Här finner du mer information om driftstörningar hos Ansluten.
-
Arkaden bredband driftstörning
Här hittar du aktuell information om driftstörningar hos Arkaden bredband.
-
Bahnhof driftstörning
Läs mer om generell driftinformation hos Bahnhof eller mer specifik driftinformation från Bahnhof via din adress .
-
BIK bredband driftstörning
Här kan du läsa mer om driftinformation från BIK bredband
-
Bitcom driftstörning
Här finns driftinformation från Bitcom.
-
Boxer driftstörning
Här kan du läsa mer om driftinformation från Boxer.
-
Bredband2 driftstörning
Här kan du ta del av uppdaterad driftinformation från Bredband2.
-
Bredbandsbolaget driftstörning
Bredbandsbolaget ägs av Telenor och här hittar du information om driftstörningar hos Bredbandsbolaget (nuvarande Telenor).
-
Bredbandsson driftstörning
Här kan du ta del av aktuell driftinformation från Bredbandsson.
-
Chili mobil driftstörning
Ta del av driftstörningar och aktuell nät- och driftinformation från Chili mobil.
-
Comhem driftstörningar
Här hittar du aktuell driftinformation från Com Hem (numera Tele2).
-
Comviq driftstörning
Här hittar du uppdaterad och aktuell information om driftstörningar hos Comviq.
-
Daladatorer driftstörning
Här kan du ta del av aktuell information om driftstörningar hos Daladatorer.
-
Dalakraft driftstörning
Här hittar du aktuell information om driftstörningar hos Dalakraft bredband.
-
Folke driftstörning
Här kan du se aktuell information om driftstörningar hos Folke bredband.
-
Halebop driftstörning
Läs mer om aktuell driftinformation från Halebop.
-
Hallon driftstörning
Här hittar du information om driftstörningar från Hallon.
-
Internetbolaget driftstörning
Här hittar du information om aktuella driftstörningar hos Internetbolaget.
-
Internetport driftstörning
Här kan du läsa mer om rådande driftstatus hos Internetport.
-
IP Sweden driftstörning
Här hittar du uppdaterad information om planerade driftstörningar på IP Swedens sida för driftstörningar.
-
Junet driftstörning
Här kan du ta del av uppdaterad driftinformation från Junet.
-
Kalejdo driftstörning
Läs mer om aktuell driftinformation från Kalejdo.
-
Karabro driftstörning
Här hittar du aktuell driftinformation från Karabro.
-
Mediateknik driftstörning
Se uppdaterad driftinformation från Mediateknik.
-
Net at Once driftstörning
Här kan du ta del av aktuell driftinformation från Net at Once.
-
NWT Media driftstörning
Följ länken och ta del av aktuell driftinformation från NWT Media.
-
Obenetwork driftstörning
Här hittar du aktuell driftinformation från Obenetwork.
-
Ownit driftstörning
Här kan du läsa mer om aktuell driftinformation från Ownit.
-
QuickNet driftstörning
Här hittar du driftinformation och aktuella driftstörningar i QuikNets nät.
-
Sappa driftstörning
Här finner du information om aktuella driftstörningar från Sappa.
-
Tele2 driftstörning
Vid problem med driftstörningar som påverkar någon av de tjänster Tele2 tillhandahåller, såsom TV eller bredband, så hittar du här uppdaterad driftinformation från Tele2.
-
Telenor driftstörning
Här kan du ta del av information om aktuella och planerade driftstörningar hos Telenor om du skulle råka ut för problem i deras nät som påverkar din TV eller bredbandsuppkoppling.
-
Teleservice driftstörning
Här hittar du uppdaterad driftinformation från Teleservice.
-
Telia driftstörning
Här kan du ta del av generell uppdaterad driftinformation från Telia och driftinformation om Telias fasta tjänster.
-
Th1ng driftstörning
Här kan du ta del av aktuell driftinformation från Th1ng.
-
TOP24 driftstörning
Här finner du aktuell information om TOP24s driftstörningar.
-
Tre driftstörning
Här kan du ta del av aktuell driftinformation och planerade driftstörningar hos Tre.
-
VK Media driftstörning
Här finner du uppdaterad information om driftstörningar hos VK Media.
-
Wifi.se driftstörning
Här hittar du uppdaterad information om driftstörningar hos Wifi.se.
-
Winther bredband driftstörning
Här kan du ta del av information om Winther bredband driftstörningar.
Driftstörningar hos nätägare, kommunikationsoperatörer och stadsnät
Kommunikationsoperatörer tillhandahåller en öppen teknisk plattform för tjänsteleverantörer, så att de kan få likvärdig nätåtkomst. Deras huvudsakliga uppgift är att fungera som en neutral part, garanterande möjligheten för trafikflöde på nätet.
Ett stadsnät är en typ av bredbandsnätverk som vanligtvis är begränsat geografiskt till en eller flera kommuner. Målet med att skapa ett sådant nätverk är att tillhandahålla en operatörsneutral telekommunikationsinfrastruktur som är tillgänglig för alla aktörer.
-
Fibra driftstörning
Här hittar du driftstörningar i Fibras nät.
-
Gästabudstaden driftstörning
Här hittar du aktuell information om driftstörningar hos Gästabudstaden.
-
IP-Only driftstörning
Här hittar du driftinformation från IP-Only.
-
iTUX driftstörning
-
MittNät driftstörning
Hitta driftinformation i MittNät.
-
Open Infra driftstörning
Här hittar du driftinformation från Open Infra.
-
Open Universe driftstörning
Här hittar du driftinformation från Open Universe.
-
Pingday driftstörning
Du hittar driftinformation och aktuell driftstatus.
-
ServaNet driftstörningar
Här hittar du driftinformation och aktuell driftstatus i ServaNet.
-
Svenska stadsnät driftstörningar
Här hittar du driftinformation och aktuell driftstatus i Svenska stadsnät.
-
Telge nät driftstörning
Här hittar du driftinformation från Telge Nät.
-
Telia Öppen fiber driftstörning
Här hittar du driftinformation från Telia öppen fiber.
-
ViaEuropa driftstörning
Här hittar du uppdaterad driftinformation från ViaEuropa.
-
Zitius driftstörning
Här hittar du driftinformation från Zitius och Zmarket.
Driftstörningar – vanliga orsaker
Operatörernas nät utsätts dagligen för många påfrestningar som kan leda till driftstörningar. En driftstörning kan uppstå av en mängd olika skäl, både pga yttre påverkan men även internt då någon del av infrastrukturen fallerar. Här är några av de mest frekventa orsakerna:
- Strömavbrott – en del av operatörens nät saknar elektricitet.
- Kabelskador – en kabel kan ha fått skador vid grävarbeten eller på annat sätt blivit förstörd.
- Hårdvaruproblem – En del av den tekniska utrustningen är trasig och behöver bytas ut.
- Oväder – yttre påverkan från vädrets makter kan orsaka driftstörningar i den tekniska infrastrukturen.
Hur lång tid det tar att rätta till en driftstörning varierar beroende på vad orsaken till problemet är. Operatörerna har driftenheter som säkerställer att deras ambulerande tekniker så snabbt som möjligt skickas ut för att lösa eventuella problem när dessa rapporteras in.
Avbrottsersättning vid driftstörning
Om ditt bredband slutar fungera på grund av ett avbrott eller något annat fel, har du under vissa omständigheter rätt att kräva en prissänkning. Detta gäller oftast under förutsättning att tjänsten har varit otillgänglig eller oanvändbar ett visst antal dagar på grund av en störning eller avbrott som internetleverantören är ansvarig för. I vissa fall så har internetleverantörerna även andra sätt att kompensera sina användare. Exempelvis så erbjuder Telia dig som TV-kund möjligheten att alltid kunna se dina kanaler i Telia Play, även om det skulle vara en störning på TV-tjänsten. De har även en så kallad surfgaranti, som innebär att du får låna ett mobilt bredband laddat med 300 GB surf, alternativt så laddar de upp familjens mobilabonnemang med 50 GB surf var.
Som med de flesta tjänster så har även internetleverantörer olika ansvarsfriskrivningar i sina allmänna villkor, vilket kan minska chanserna till ersättning. Därför bör du kontrollera din internetleverantörs villkor innan du tar kontakt med dem för att begära en prissänkning.
Rätt till ersättning och prissänkning
I de fall du har rätt till ersättning så baseras denna ofta på avbrottets varaktighet i antal dygn. Tänk dock på att detta gäller från det att anmälan inkommit till internetleverantörens kundtjänst och till och med att felet avhjälpts.
När har man inte rätt till ersättning?
Skulle den underliggande orsaken till störningen eller felet ligga utanför din internetleverantörs ansvarsområde, exempelvis ett fel i fastighetsnätet eller accessnätet som ansluter till byggnaden, har du vanligtvis inte rätt till någon form av ersättning eller kompensation. Oftast får du ej heller någon ersättning för indirekt skada, vilket fastställdes i följande dom ARN 2020-13336 från Allmänna reklamationsnämnden.
”ARN bedömde att operatören varit ansvarig för avtalsbrottet samt att avtalsvillkoren medgav prisavdrag för avbrott räknat i dygn, men att villkoren inte medgav rätt till ersättning för indirekt skada förutom vid grov vårdslöshet eller uppsåt från operatörens sida. ARN bedömde att dessa villkor i sig inte var oskäliga.” Källa: Allmänna reklamationsnämnden (2020).
Rätt till uppsägning av avtal vid avbrott av tjänst
För att du ska kunna häva avtalet på grund av ett fel i tjänsten, krävs det att tjänstens huvudsyfte i stort sett har fallerat och att operatören har förstått detta eller borde ha förstått det. Om tjänstens syfte anses ha misslyckats eller inte uppfyllts, kan det till exempel innebära att felet gör tjänsten nästan oanvändbar, eller att resultatet är så dåligt eller skiljer sig så mycket från vad som avtalades att tjänsten i princip är värdelös för dig. Frågan om tjänstens syfte har fallerat bör bedömas utifrån din ståndpunkt.
Om tjänsten inte levereras av operatören inom den avtalade tiden och förseningen inte är ditt fel, kan du också ha rätt att upphäva avtalet.
Problem med uppkopplingen utan rapporterade driftstörningar
Upplever du problem med din internetuppkoppling fastän det inte är inrapporterat några driftstörningar för din nätleverantör, så beror detta förmodligen på din egen konfiguration eller utrustning i hemmet.
Börja med att kontrollera så att alla enheter har ström och att samtliga inkopplingar av kablar är korrekta. Om detta inte löser problemet så rekommenderas det att man startar om mediaomvandlare, router, tv-box och andra komponenter som är en del av din internetuppkoppling. Glöm inte eventuella WiFi-förstärkare eller enheter i mesh-nätverk. Se till att enheterna är utan ström i 20-30 sekunder innan du kopplar in dem igen.